JazzArt Festival w Budapeszcie
W ramach 9. festiwalu „Polska Jazz” w Budapeszcie, Katowice JazzArt Festival prezentuje trzy związane z nim zespoły
Miejscem prezentacji 10 i 12 listopada będzie budapesztański klub jazzowy Opus. To część Budapest Music Center - istniejącej od blisko 25 lat, jednej ze znaczących europejskich placówek kulturalnych promujących szerokie spektrum muzyki – od muzyki współczesnej, przez jazz, po muzykę dawną.
Katowice JazzArt Festival wpisuje się w program prezentacji w Budapeszcie polskiej, awangardowej sceny jazzowej, realizowanego w ramach programu „Kulturalne pomosty” Instytutu Adama Mickiewicza. Cały przegląd "Polska Jazz" trwa od 10 do 13 listopada.
Jako festiwal realizujący ideę parytetu płci w programach festiwali, prezentujemy tam dwa składy prowadzone przez artystki lub całkowicie kobiece: Kamila Drabek Tercet oraz O.N.E. Quintet. Prezentację zamyka Wójciński / Szmańda Quartet.
Program wydarzenia
10.11.21 (środa), Opus Jazz Club
godz. 20.00 – Kamila Drabek Tercet
godz. 21.00 – O.N.E. Quintet
12.11.21 (piątek), Opus Jazz Club
godz. 20.00 – Wójciński / Szmańda Quartet
Kamila Drabek Tercet
Marcin Konieczkowicz – saksofon altowy
Kamila Drabek – kontrabas
Kacper Kaźmierski – perkusja
Grupa przyjaciół poznała się na studiach w Krakowie i razem tworzy jeden z ciekawszych
i najbardziej docenianych młodych zespołów jazzowych w Polsce. Ich muzyka opiera się o piosenki kontrabasistki – Kamili. Jest pełna śpiewnych, folkowych melodii wykonanych z rockową energią i młodzieńczym wdziękiem. To jazz zagrany „po polsku” - z dużą dozą słowiańskiego liryzmu ale i z niemniejszym poczuciem humoru. Szczerość i pełen profesjonalizm zapewnił im uznanie krytyków i sympatię publiczności. Debiutancka płyta pt. „Muzyka Naiwna” uzyskała nominację do nagrody Fryderyk 2020 w kategorii Najlepszy Debiut Roku Jazz.
O.N.E. QUINTET
Monika Muc – saksofon altowy
Pola Atmańska – fortepian
Kamila Drabek – kontrabas
Dominika Rusinowska – skrzypce
Patrycja Wybrańczyk – perkusja
Zespół wykonuje autorski program złożony z kompozycji i aranżacji tworzących go instrumentalistek. Jest to jazz zagrany nowocześnie, czerpiący inspirację zarówno z muzyki współczesnej, jak i hip hopu oraz etno. Muc, Rusinowska, Atmańska, Drabek i Wybrańczyk to wybitne przedstawicielki młodego pokolenia muzyków, na co dzień́ udzielające się̨ na scenie jazzowej, awangardowej i pop. Jako zespół, O.N.E. Quintet są dumne, że jako kobiety mogą reprezentować polską scenę jazzową i przecierać szlaki następnym pokoleniom młodych artystek. Głównymi inspiracjami kwintetu są: Soweto Kinch, Krzysztof Komeda, Brad Mehldau, Zbigniew Seifert, Zbigniew Namysłowski, Adam Pierończyk, Charlie Haden czy Chris Dave.
W listopadzie 2019 r. został nagrany w Cavatina Non-profit Studio debiutancki album zespołu
o tytule „ONE” wydany przez wytwórnię Audio Cave. Album miał swoją premierę 1 maja 2020,
a niecały rok później debiutancki album doczekał się również wydania na winylu.
Wójciński/Szmańda Quartet
Maurycy Wojcinski - trąbka
Szymon Wojcinski - fortepian
Ksawery Wojcinski - kontrabas
Krzysztof Szmanda - perkusja
Pomysłodawcami przedsięwzięcia są bracia Wójcińscy, którzy po latach niezależnej działalności w różnych składach postanowili stworzyć nową formację zapraszając do współpracy cenionego perkusistę Krzysztofa Szmańdę. Muzyka kwartetu oparta jest na swobodnej improwizacji, która w naturalny sposób przybiera formę zamkniętych kompozycji. Charakter muzyki tworzonej przez zespół jest wypadkową wielu doświadczeń i inspiracji każdego z wykonawców. Wspólnym mianownikiem dla muzyków stała się otwartość na muzykę ponad stylistycznymi podziałami. Takie podejście do materii dźwiękowej wynika z pragnienia wolności, która jest kwintesencją muzyki improwizowanej. Pierwsza ich płyta „Delusions” spotkała się z uznaniem krytyki muzycznej, m.in. w dorocznej ankiecie krytyków w ramach Polish-Jazz Blogspot została uznana płytą roku 2016 r. Drugi album „With all due respect” został doceniony przez krytyków muzycznych (m.in. Adam Baruch, Bogdan Chmura, Maciej Lewenstein) oraz słuchaczy – w dorocznej ankiecie Jazz Top organizowanej przez Jazz Forum w kategorii Album Roku, znalazł się w pierwszej dziesiątce.
Projekt dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022,
w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.