fragment plakatu. kolorowe tło, hasło: mój pierwszy raz...

Gabi Buzek „Mój pierwszy raz…”

Wystawa malarstwa w Galerii Miasta Ogrodów i w Galerii 5

Wernisaż: 29 listopada, godz. 19.00

Wernisaż wzbogaci oprawą muzyczną jeden z zespołów kameralnych Orkiestry MASO z Charkowa - Clarinet Quintet w składzie:

LIASHKO VITALII - klarnet
HRYHORENKO IRYNA - skrzypce
BAEVA TETIANA - skrzypce
TSYMBAL KSENIA - altówka
BORDACHEVA IRYNA - wiolonczela

Więcej o orkiestrze TUTAJ.

Wystawa do 26.02.2023.

Kuratorka: Katarzyna Łata

Wystawa prezentuje wybrane prace z 6 cykli powstałych w latach 2016 – 2022:

– „Genesis”, 2016–2018
– „Droga”, 2018
– „Tam, gdzie znajduje się krawędź Wszechświata”, 2019
– „Rzeczą ważniejszą od wiedzy jest wyobraźnia”, 2020 – 2021
– „Back to 80’s”, 2021
– „Moja historia”, 2022

Podczas metody pracy twórczej, jaką praktykuję, nie wszystko jest przewidywalne i w pełni kontrolowane, dlatego konieczne jest bieżące obserwowanie pojawiających się zmian na płótnie, ich akceptacja lub odrzucenie, rodzące kolejne próby. Świadome wykorzystywanie przypadku to sedno moich działań twórczych.

Interesuje mnie eksplorowanie tego, co nieznane, kreowanie nowych światów, połączenia mediów i środków malarskich, eksperymenty z technologią oraz świadome ich wykorzystywanie. Mogę śmiało przyznać za artystami z nurtu action painting, że od samego dzieła bardziej interesujący jest proces jego rodzenia się, powstawania.

Podczas aktu twórczego obraz wyłania się, rodzi, staje, a ja jestem jego pierwszym odbiorcą. Tak jakby proces malowania zaczynał się bez mojego udziału, jakbym była wyłącznie narzędziem i jedynie śledziła zachodzące zmiany. Dopiero gdy obraz mi się ukaże, zaczynam świadomą ingerencję.

 – Gabi Buzek

 

Gabi Buzek należy do artystek, które zapewne cieszyłyby się z przypisania ich pracy dziecięcej szczerości. Jej intencją jest tworzenie sztuki, która wywołuje uczucia zdumienia i odkrywania zarówno podczas malowania, jak też późniejszej kontemplacji. Jej prace zawierają wiele intelektualnych i duchowych sugestii, kierujących uwagę na złożone kwestie wewnętrznych emocji i napięć, które można wyrazić za pomocą koloru, światła i linii. Artystka jest mistrzynią kompozycji w pełni wolną od ograniczeń tradycyjnego przedstawienia. Próbuje oddać ruch, nie obrazując konkretnego obiektu. To malarstwo jest wolne, otwarte, pobudzające wyobraźnię, inspirowane naturą, nasycone spontaniczną reakcją na wewnętrzne przeżycia.

Joanna Gościej-Lewińska

 

Na wystawie Mój pierwszy raz … w Katowicach prezentowanych jest sześć cykli prac, które powstały w latach 2016-2022: Genesis (2016–2018), Droga (2018), Tam, gdzie znajduje się krawędź Wszechświata (2019), Rzeczą ważniejszą od wiedzy jest wyobraźnia (2020–2021), Back to 80’s (2021), Moja historia (2022). Te malowane w ostatnich, pandemicznych latach pokazują, jak zmieniała się optyka samej Artystki, ale i świat na zewnątrz, który nagle stał się straszny i nieprzyjazny. Za rogiem czai się niebezpieczeństwo, które wyłania się z często surowych płócien. Zwłaszcza w obrazach wielkoformatowych widać wyrazisty, mocny gest malarski. Kolejne płótna to wariacje kolorystyczne. Powtarzające się barwy – czerwienie i róże, żółcienie, błękity i szarości, czasem wręcz ekstremalnie nasycone. Wszystkie ciężkie od znaczeń, stanów, w które kolejno przechodziła Artystka. Na wystawie możemy wyraźnie zobaczyć, jak konkretny i swoisty jest język malarski Gabi Buzek. Malarstwo figuratywne pozwala nam bardzo szybko zauważyć temat obrazu, ale w przypadku abstrakcyjnych prac prezentowanych na wystawie także nie jest to aż tak trudne. Ich tematyka jest być może mniej oczywista i trudniejsza do uchwycenia za pierwszym razem, ale przy dłuższym przebywaniu wśród prac zaczynamy intuicyjnie je odczytywać. Perspektywa, paleta, kompozycja, tekstura, technika (mieszana – ekolina, akryl, gwasz) budują nieoczywistą opowieść. Obrazy, które pojawiły się na ekspozycji są ekspresyjne i takie też było ich tworzenie. Artystka, jak sama mówi, pracuje nad kilkoma obrazami jednocześnie, a praca ta nie jest ściśle zaplanowana i kontrolowana. Znamienne jest także światło obrazów – jego przetarte ślady uzyskane za pomocą szpachli, folii, przecierek albo po prostu bieli gruntu czy jego zmienne natężenie budujące napięcie i zatrzymujące oko odbiorczyni oraz odbiorcy. Obrazy wybrane na wystawę pokazują także zmianę relacji Artystki zarówno do świata zewnętrznego, jak i siebie samej. Utrata kontroli nad dziełem, poddanie się intuicji, wiara w obraz pokazują dojrzałość Gabi Buzek jako malarki. Mniejsze formaty zdają się być wprawkami przed płótnami wielkoformatowymi, w których Artystka wyraźnie czuje się najlepiej i najpewniej. To malarstwo pełne swobody, ekspresji, ale też dużej świadomości sztuki, zwłaszcza końca XIX i początku XX wieku. 

Droga artystyczna Gabi Buzek od czasów studiów rozwijała się raczej dwutorowo, bo wybierała Ona dwa rodzaje mediów – malarstwo oraz fotografię. W ostatnich latach sięga z sukcesem po nowe rozwiązania. I miejmy nadzieję, że to dopiero początek eksperymentów Artystki z różnymi formami wyrazu. 

Sylwia Góra

Gabi Buzek – urodzona w 1979 roku w Krakowie. Studiowała fotografię i malarstwo na ASP w Krakowie, Fachhochschule Darmstadt (Niemcy) oraz w Maryland Institute College of Art w Baltimore (USA). Od 2012 pracuje w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie. W 2019 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego, obecnie pracuje na stanowisku profesora prowadząc pracownię podstaw działań wizualnych. Pełni również funkcję kierownika Katedry Sztuk Wizualnych. Brała udział w ponad 50 wystawach zbiorowych, zorganizowała 26 wystaw indywidualnych w Polsce, Finlandii i USA. Uprawia fotografię, malarstwo, ceramikę, tworzy kolaże, formy przestrzenne i multimedialne. Prace w kolekcjach prywatnych: Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Włoszech, Izraelu, USA i Kanadzie oraz w zbiorach Galerii Nova, Galerii Nota Bene, Sosnowieckiego Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, Muzeum w Sosnowcu, Książnicy Cieszyńskiej, Galerii Centrum Nowohuckiego Centrum Kultury, Kakslauttanen Art Gallery w Finlandii, Milo Gallery w Nowym Yorku.