ilustracyjna

XXI Interpretacje

Między 21 a 27 listopada 2022 roku w Katowicach odbędzie się XXI edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”. 

Festiwal dedykowany jest dokonaniom młodych twórców teatralnych, a jego patronem jest wybitny reżyser teatralny Konrad Swinarski. 1 października rozpocznie się sprzedaż biletów na spektakle konkursowe i spektakl mistrzowski prezentowane w ramach wydarzenia.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu odbędą się trzy osobne konkursy: spektakli teatralnych, spektakli telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych. W programie znajdą się także pokazy towarzyszące, rozmowy z reżyserami i panele dyskusyjne na temat nowego języka teatru z ciekawymi gośćmi. Festiwal zakończy się pokazem spektaklu mistrzowskiego.

HARMONOGRAM WYDARZEŃ FESTIWALOWYCH dostępny TUTAJ.

Pięć spektakli powalczy o Laur Konrada

W tym roku o najważniejszą nagrodę festiwalu, czyli o Laur Konrada – nazwaną tak na cześć patrona „Interpretacji” – walczyć będą następujący reżyserzy i reżyserka:

Michał Telega ze spektaklem „Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce” według autorskiego scenariusza z Teatru Barakah w Krakowie (21 listopada, Teatr Korez)

Więcej informacji TUTAJ.


Wiktor Bagiński ze spektaklem „Serce” według scenariusza Wiktora Bagińskiego i Martyny Wawrzyniak z TR Warszawa (22 listopada, Pałac Młodzieży)

Więcej informacji TUTAJ.


Jakub Skrzywanek ze spektaklem „Śmierć Jana Pawła II” z dramaturgią Pawła Dobrowolskiego z Teatru Polskiego w Poznaniu (23 listopada, sala koncertowa KMO)

Więcej informacji TUTAJ.


Jagoda Szelc ze spektaklem „Maszyna” według scenariusza Jagody Szelc, Marty Keil i we współpracy z zespołem aktorskim z Teatru Polskiego w Bydgoszczy (24 listopada, sala widowiskowa MDK Bogucice-Zawodzie, ul. Markiefki 44 w Katowicach-Bogucicach)

Więcej informacji TUTAJ.


Damian Josef Neć ze spektaklem „Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy” według autorskiego scenariusza z Teatru Żydowskiego w Warszawie (25 listopada, sala 211 w KMO, spektakl zostanie pokazany dwukrotnie tego samego dnia).

Więcej TUTAJ

Spektakle te miały premiery w polskich teatrach w sezonach artystycznych 2020/21 i 2021/22 r.

Pula nagród w konkursie o Laur Konrada wynosić będzie łącznie 55 000 zł. Spektakle oceniać będzie pięciu jurorów. Każdy z nich dysponować będzie 1/5 tej sumy, tj. 11 000 zł, którą przekaże – według własnego uznania – najlepszemu reżyserowi festiwalu. Jurorzy ogłoszą swoje decyzje przed publicznością podczas finału festiwalu.

Reżyser, który otrzyma nagrody od co najmniej trzech jurorów, zostanie laureatem XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” i otrzyma Laur Konrada.

Nagrodę będzie mogła również przyznać publiczność w drodze głosowania.

Najnowszy spektakl Krystiana Lupy na finał.

Na finał Interpretacji – w nurcie mistrzowskim – zaplanowano pokaz najnowszego spektaklu Krystiana Lupy „Imagine”. Jego premiera odbyła się w kwietniu tego roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatru Powszechnego w Łodzi.

Więcej informacji TUTAJ.

„Imagine” to artystyczna podróż do świata kontrkultury, czasów tożsamościowej i kulturowej rewolucji przełomu lat 60. i 70 XX wieku. Reżyser wraca w tym spektaklu do zjawiska psychologiczno-duchowego New Age oraz życia i twórczości Johna Lennona, który jako „nowy Chrystus” epoki hippisowskiej zaproponował wyobrażenie sobie świata bez wojen, państw i granic, bez nienawiści i własności, ale i bez religii.

Spektakl zostanie zaprezentowany dwukrotnie – 26 i 27 listopada na scenie Teatru Śląskiego.

Pierwszy pokaz uświetni gala rozdania nagród.


Sprzedaż biletów

Bilety na spektakle są w sprzedaży od 1 października. Cena biletu na spektakl konkursowy to 80 zł, a na spektakl mistrzowski – 150 zł.

Bilety na festiwal dostępne w systemie Interticket.pl do zakupienia TUTAJ.

SPEKTAKLE KONKURSOWE

„Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce” – bilety do zakupienia TUTAJ
„Serce” – bilety do zakupienia TUTAJ
„Śmierć Jana Pawła II” – bilety do zakupienia TUTAJ
„Maszyna” – bilety do zakupienia TUTAJ
„Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy” – bilety do zakupienia TUTAJ

POKAZ MISTRZOWSKI „Imagine” – bilety do zakupienia TUTAJ (Interticket.pl) i TUTAJ (kasa Teatru Śląskiego)

Uwaga! dodatkowa pula biletów na spektakl 27.11.2022 do nabycia w kasie Teatru Śląskiego [bilety normalne] - sprzedaż od 24.11.2022.

Bilety z Katowicką Kartą Mieszkańca, czyli uprawniające do 50-ciu procent zniżki na spektakl mistrzowski „Imagine” będą do nabycia wyłącznie w kasie biletowej Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów w Katowicach.

Ilość biletów objętych 50-procentową zniżką studencką jest ograniczona, można kupować je tylko w kasie biletowej Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów w Katowicach.


Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Ingmar Villqist, dyrektorem instytucjonalnymPiotr Zaczkowski. Organizatorem festiwalu jest Miasto Katowice i Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek.

 

Dodatkowe dwa konkursy

Od 2018 roku festiwalowi towarzyszą także dwa dodatkowe konkursy, w ramach których oceniani są reżyserzy spektakli telewizyjnych i słuchowisk radiowych.

Konkurs spektakli telewizyjnych to w tym roku pięć tytułów zrealizowanych w 2021 i 2022 r. w ramach cyklu Teatroteka – autorskiego projektu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, w wyjątkowy sposób łączącego świat filmu ze światem teatru. Są to: „Czy wiesz, kto mieszka pod 8?” Szymona Jachimka w reżyserii Sebastiana Drożaka, „Jamajka” Malwiny Chojnackiej w reżyserii Bartosza Paducha, „Polowanie” Ishbel Szatrawskiej w reżyserii Julii Ruszkiewicz, „Prawdopodobnie ciało stałe” Magdaleny Siwik w reżyserii Katarzyny Sikorskiej i „Siostry” Rafała Wojasińskiego w reżyserii Pawła Wróbla.

KONKURS SPEKTAKLI TELEWIZYJNYCH ZREALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU WFDiF TEATROTEKA

godz. 13.30 / Teatr bez Sceny Andrzeja Dopierały (ul. 3 Maja 11)

21 listopada: SIOSTRY / reżyseria: Paweł Wróbel
22 listopada: POLOWANIE / reżyseria: Julia Ruszkiewicz
23 listopada: JAMAJKA / reżyseria: Bartosz Paduch
24 listopada: CZY WIESZ, KTO MIESZKA POD ÓSEMKĄ? / reżyseria: Sebastian Drożak
22 listopada: PRAWDOPODOBNIE CIAŁO STAŁE / reżyseria: Katarzyna Sikorska

WSTĘP WOLNY


W konkursie słuchowisk teatralnych znalazło się także pięć tytułów, które miały premiery w 2022 roku. Są to słuchowiska Teatru Polskiego Radia: „Wycinanka z Szymborskiej” według scenariusza i w reżyserii Aleksandry Głogowskiej, „Samobójstwo samotności” Nedy Neżdany w adaptacji i reżyserii Jana Hussakowskiego, „Czarny poemat” Władysława Broniewskiego w adaptacji i reżyserii Anny Szamotuły, „Kontrakt” Sławomira Mrożka w adaptacji i reżyserii Przemysława Wyszyńskiego i „Parawan” Andrzeja Strzeleckiego w reżyserii Rafała Zawieruchy.

KONKURS SŁUCHOWISK TEATRU POLSKIEGO RADIA

godz. 12.00 / Teatr bez Sceny Andrzeja Dopierały (ul. 3 Maja 11)

21 listopada: CZARNY POEMAT / reżyseria: Anna Szamotuła
22 listopada: KONTRAKT / reżyseria: Przemysław Wyszyński
23 listopada: PARAWAN / reżyseria: Rafał Zawierucha
24 listopada: SAMOBÓJSTWO SAMOTNOŚCI / reżyseria: Jan Hussakowski
25 listopada: WYCINANKA Z SZYMBORSKIEJ / reżyseria Aleksandra Głogowska

WSTĘP WOLNY

Pula nagród w tych dwóch konkursach wynosi 20 000 zł.

Spektakle Teatroteki oraz słuchowiska Teatru Polskiego Radia będą prezentowane podczas festiwalu bezpłatnie, podobnie jak wydarzenia towarzyszące.


WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

Spektakle studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii:

21 listopada, godz. 16.00, Katowice Miasto Ogrodów – sala 211
EVER GIVEN / reżyseria: Piotr Pacześniak

22 listopada, godz. 16.00/ Katowice Miasto Ogrodów – sala 211
CZĘSTOTLIWOŚĆ GRANICZNA / reżyseria: Jakub Zalasa

23 listopada, godz. 16.00, Teatr Śląski – Scena w Malarni
OJCOWIE / reżyseria: Błażej Biegasiewicz

Tryptyk taneczny:

24 listopada, godz. 16.00, Akademia Muzycznej im. K. Szymanowskiego – Aula Zakładu Tańca (ul. Francuska 12)
TANIEC I ZMYSŁY / choreografia: Anna Mikuła, Daniel Leżoń, Jacek Łumiński

Spotkania:

25 listopada, godz. 15.30, Katowice Miasto Ogrodów – Strefa Centralna

NIECHCIANE DZIEDZICTWO? O PRZEMIANACH W TEATRZE OSTATNICH LAT

Uczestnicy: Monika Kwaśniewska-Mikuła (Uniwersytet Jagielloński), Magdalena Rewerenda (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Stanisław Godlewski (Polska Akademia Nauk)

Prowadzenie: Miłosz Markiewicz

26 listopada, godz. 12.00, Katowice Miasto Ogrodów – Strefa Centralna

CO PO TEATRZE? O POSZUKIWANIU NOWYCH JĘZYKÓW SZTUKI

Uczestnicy: Wiktor Bagiński, Damian Josef Neć, Jakub Skrzywanek, Jagoda Szelc, Michał Telega

Prowadzenie: Miłosz Markiewicz

WSTĘP WOLNY


O nowym języku wypowiedzi teatralnej

Propozycje konkursowe młodych reżyserów, których pokazy zaplanowano między 21 a 25 listopada w trzech różnych konkursach, oceniały będą trzy osobne gremia jurorów. Laureatów poznamy podczas uroczystej gali w Teatrze Śląskim 26 listopada.

„Interpretacje” mają na celu promowanie dorobku reżyserów teatralnych, którzy debiutowali nie później niż dziesięć lat wstecz. Od 2018 roku odbywa się w formule biennale, czyli co dwa lata.

Od kilku lat ja i moi współpracownicy mamy poczucie, że jesteśmy świadkami pojawienia się nowego języka teatralnego. Dobitnie świadczą o tym spektakle zaproszone do tegorocznej edycji festiwalu. Nasza publiczność, która ogląda przedstawienia teatralne goszczące na “Interpretacjach” od pierwszej edycji, czyli od roku 1998 pewnie też dostrzeże i doceni te zmiany. Być może staną się one też powodem do jakiejś szerszej dyskusji

 – mówi Ingmar Villqist, dyrektor artystyczny festiwalu od 2018 roku, dramaturg, reżyser i historyk sztuki.

Chcemy zaprezentować podczas festiwalu w Katowicach twórczość najmłodszego pokolenia reżyserów, tworzących różne odmiany teatru: od dramatycznego, przez teatr lalkowy i tańca, po słuchowiska i spektakle telewizyjne. Jestem przekonany, że będą to propozycje bardzo interesujące

 – dodaje Ingmar Villqist.

Festiwal „wraca” do żywoplanowej formuły po pandemicznej przerwie – XX edycja Interpretacji w 2020 roku odbyła się wyłącznie online, dlatego cieszymy się, że wreszcie spotkamy się z widzami na katowickich scenach.

Więcej informacji na oficjalnej stronie festiwalu (TUTAJ), m.in. w zakładce „Dla mediów”) oraz w mediach społecznościowych festiwalu: FB (@Interpretacje), Twitter, Instagram (@f_interpretacje).