fragment plakatu

INEZ BATURO: AUTOPORTRET NATURALNIE / fotografie

kuratorka wystawy: Katarzyna Łata
wernisaż: 7 września, godz. 18.00
Galeria Pusta do 22.10.2023

 

INEZ BATURO 
Artystka fotografik, wydawca, tłumacz, redaktor.
Urodziła się w roku 1966. Mieszka w Bielsku-Białej.
Filolog angielski.
Organizatorka biennale fotografii światowej –  FotoArtFestivalu oraz jego dyrektor programowy w latach 2005-2017 i dyrektor generalny od roku 2017.
Fundatorka (wraz z nieżyjącym już mężem – Andrzejem) Fundacji Centrum Fotografii i wiceprezes (w latach 2004-2017). Prezes Fundacji Centrum Fotografii od roku 2017.
Członek Związku Polskich Artystów Fotografików (od roku 1999, nr leg. 770).

 

W latach 1991-2015 prowadziła Wydawnictwo Baturo, specjalizujące się w książkach albumowych.

Od roku 1992 jest kuratorem Galerii Fotografii B&B w Bielsku-Białej (do roku 2017 wraz z mężem – Andrzejem Baturo). 

Kuratorka wystawy Sztuka Patrzenia (Galeria Fotografii B&B, Bielsko-Biała, 2003) oraz międzynarodowego konkursu i wystawy „Bez granic” (2005).

Wiceprezes Okręgu Górskiego ZPAF (2004 – 2008).

Jedna z członków założycieli Związku Polskich Fotografów Przyrody (w roku 2006).

Należy do Agencji Forum (Warszawa) oraz do IRIS Photo, organizacji z siedzibą w Wielkiej Brytanii, promującej światową fotografię kobiet.

W latach 2012-2018 prowadziła cykliczne warsztaty fotograficzne – FotoSpotkania.

Organizuje liczne kursy, spotkania, plenery fotograficzne i międzynarodowe projekty. Ważniejsze z nich to: „Współistnienie: polsko-węgierskie spotkania fotograficzne”, „Współistnienie: polsko-czeskie spotkania fotograficzne”, „No Borders Award” (polsko-czesko, słowacko-węgiersko-ukraińskie warsztaty i konkurs).

Fotografie publikowała m. in. we Voyage, Podróżach, National Geographic.

Jest autorką czterech albumów: Beskidy, Cieszyn, Inez Baturo – fotografia pejzażowa (2013).

Prace publikowane w albumach zbiorowych pt.: Góry Polskie i Bielsko-Biała.

Jej prace i biografia zostały ujęte w następujących publikacjach: „Mistrzowie polskiego pejzażu” (Wydawnictwo Fine Grain, Kielce, 2000) oraz w prestiżowej publikacji autorstwa Naomi Rosenblum – „Women`s History of Photography” (Abbeville Press, Nowy York, 2009) oraz w „Donne & Fotografia” (Udine Musei, Włochy 2017).

Przetłumaczyła z języka angielskiego „Historię fotografii światowej” Naomi Rosenblum, największe tego typu opracowanie na świecie.

Fotografuje przede wszystkim pejzaż, ale na swoim koncie ma również fotografię teatralną, portretową i mody.