Górecki/AUKSO (2)

Trzecia płyta z serii Mistrzowie Muzyki ponownie zawiera muzykę wybitnego kompozytora związanego z Katowicami – Henryka Mikołaja Góreckiego.

Zawiera dwa utwory wykonane przez Orkiestrę Kameralną AUKSO pod batutą Marka Mosia: Kyrie op. 83 oraz II Kwartet smyczkowy Quasi una fantasia op. 64.

Marcin Trzęsiok w wydawnictwie towarzyszącemu płycie pisze o tym repertuarze:

„Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010), zwłaszcza pod koniec życia, długo zwlekał, nim uznał, że dzieło warte jest publikacji. Zawartość jego szuflady stopniowo wychodzi na jaw. Wśród dzieł wydanych pośmiertnie znajduje się Kyrie op. 83 (2004/2005) na chór, smyczki, fortepian
i perkusję. Kompozycja wiąże się bezpośrednio z Janem Pawłem II, który prosił kiedyś Góreckiego o napisanie mszy. Plany te nie ziściły się. Mamy tylko Kyrie, jakże przejmujące. Oto muzyka prawdziwie „u-boga”, wyzbyta dramatyzmu, jaki charakteryzował Beatus Vir (1979), kantatę zamówioną przez kardynała Karola Wojtyłę na 900-lecie śmierci Św. Stanisława. Kyrie rozpoczyna się w sferze grzechu i pokuty, kończy – w stanie łaski. Na tej drodze oczyszczenia dwa są momenty wyróżnione: pojawienie się frazy Christe eleison oraz, w epilogu, wprowadzanie języka polskiego (Panie zmiłuj się nad nami).

W roku 2002, w związku z obchodami Roku Polskiego w Hiszpanii, Górecki sporządził orkiestrową wersję II Kwartetu smyczkowego „Quasi una fantasia” op. 64 (1991). Traktował tę partyturę jako utwór samodzielny. Nadał jej tytuł Quasi una fantasia op. 78. Tak jak w Kyrie, szukamy tu uwolnienia od cierpienia, którym nabrzmiewa lamentacyjne Lento. W jego ostatnich taktach wprowadza Górecki „akordy beethovenowskie”, czyli zniekształcony cytat z Kwartetu a-moll op. 132, a konkretnie z tej części, którą Beethoven nazwał Świętą pieśnią dziękczynną uzdrowionego do Boskości. Zanim, w części ostatniej, spełni się nadzieja sygnalizowana przez tę aluzję, przejdziemy przez zmagania dwóch części środkowych (w przejmującym Arioso cytuje Górecki chorał z Pasji Mateuszowej, śpiewany bezpośrednio po śmierci Jezusa  – „Kiedy będę musiał odejść, wtedy ty nie odchodź ode mnie”). Taneczny finał pulsuje witalistyczną radością, choć konkluzja wprowadza delikatny cień: po zaintonowaniu kolędy Cicha noc następuje seria reminiscencji, wśród których powraca początkowy lament, choć teraz jakby już z innej perspektywy – pogodnej rezygnacji, a może i religijnej nadziei.”

Płyta do kupienia w Punkcie kontaktowym Miasta Ogrodów (godziny otwarcia >>> TUTAJ) w cenie 25 zł

 

Autorem zdjęcia na okładce płyty jest Judyta Papp