The Wax of Poland 4.1.
Wystawa: 10.06 - 11.07.21
Finisaż: 9.07.21, g. 18.00
Kuratorki: Judyta Bernaś i Grażyna Tereszkiewicz
Galeria Miasta Ogrodów, pl. Sejmu Śląskiego 2
„The Wax of Poland to cyfrowy gabinet figur wmanekinowanych przez Antoninę Konopelską
w cykl sterylnych portretów, które w ulotny sposób przestają być – nomen omen – czystą fotografią, której od jej początków odmawiano bycia sztuką, a stają się „preparatami”, czy też może „portreparata- mi” jutra. Okazy przepoczwarzają się i w swojej nowej formie – w stadzie – osaczają widza, który zdziwiony i zaskoczony pyta: – Jak to możliwe, że jutro jest na wyciągnięcie ręki? – Dokąd idziemy? – Co jest istotą obrazu człowieka prawdziwego? – Kiedy nas zaczną drukować (w 3D)? – Czy człowiek uprzedmiotowiony może mieć duszę? Chłód i komputerowa formalina nie odbierają tej wystawie emocji. Oni tu są. Bardziej. Formą. Sztuką, przecież.” /
Zuzanna Żyzny-Żelezna
Cykl The Wax of Poland powstaje od pięciu lat. Antonina Konopelska powraca do niego ze zmienną regularnością, pomiędzy innymi projektami. Nie jest to obsesyjnie budowana kolekcja, ale zbiór, który od czasu do czasu domaga się aktualizacji, jak program komputerowy (...). The Wax of Poland formalnie kojarzyć się może z jednym z cykli fotograficznych Cindy Sherman, „Rich Women”, choć stanowi jakby jego negatyw. Prace amerykańskiej artystki ociekają sztucznością, Konopelska z kolei skrzętnie manipulacje ukrywa, wtapia je w pozornie naturalne, niezmanipulowane przedstawienia. (...) Podczas gdy Sherman, zgodnie z wieloletnią praktyką, sama wciela się w bohaterki swoich fotografii, Konopelska nigdy nie staje przed obiektywem. Fotografowanie kolejnych osób, które upatruje na swoje woskowe „ofiary”, to dla artystki przede wszystkim spotkanie z konkretnym bohaterem. Choć lwią część czasu pochłania obróbka zdjęć, często wielotygodniowa, pewne elementy muszą zostać uchwycone na żywo. Jeśli się to nie udaje, Antonina konsekwentnie wraca do modela i czeka z aparatem, aż uda się go wprowadzić
w stan „zawieszenia”. Choć The Wax of Poland swój charakter uzyskuje przez cyfrową obróbkę, najważniejsze jest w nim spotkanie artystki z bohaterem, a z perspektywy widza – spotkanie
z konkretną formą, doświadczenie nie cyfrowej reprodukcji, a wydruku w określonej skali i na odpowiednim papierze. Jest on także opowieścią o samej fotografii w epoce „postfotograficznej” – pełną wewnętrznych napięć, których Antonina nie tuszuje, ale przeciwnie – podkreśla."
Piotr Policht (2018)
Antonina Konopelska (1990). Zasadą jej artystycznych eksperymentów jest kontakt z drugim człowiekiem. W swoich realizacjach pokazuje przyjaciół, bliskich, nieznajomych lub siebie samą. Pracuje z dźwiękiem i ruchem. Uczestniczka środowiskowych studiów doktoranckich w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, przewód doktorski realizuje pod kierunkiem profesor Ewy Zawadzkiej i dr hab. Judyty Bernaś. Absolwentka Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej „Kowalni” Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Autorka wystaw indywidualnych w kraju i za granicą (m.in. Chór / The Choir, Vienna Woods Gallery, Los Angeles, 2018) uczestniczka wystaw zbiorowych (m. in. Out of Poland, Arena 1 Gallery, Santa Monica Art Studios, 2019; A Process 2.0, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Tytano, 2016; Lektury, Galeria Salon Akademii, Warszawa, 2015; Masquerade, Centrum Fotografii, Sztokholm, 2012). Swoje prace prezentowała w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Nowym Jorku, Los Angeles, Sztokholmie, Szczecinie, Cetynii, Mińsku, Łodzi i innych. Laureatka Nagrody Artystycznej Ministra Spraw Zagranicznych im. Jerzego Warchałowskiego (2014), finalistka DEBUTS! (2015) oraz Young Fashion Photographers Now (2013), stypendium Instytutu Adama Mickiewicza Kultura Polska Na Świecie (2020, 2018), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2013), stypendystka Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.
Wystawa towarzysząca 11. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach