Bloody tampons

Bloody tampons

Uwaga! 
Galeria zamknięta od soboty 20 marca do 9 kwietnia 2021 roku

 

Wernisaż online: 

25 lutego, godz. 17.00

Galeria Pojedyncza>>


Praca prezentowana do 21 marca 2021

 

Kuratorka galerii: Grażyna Tereszkiewicz

 

Problematyka kobiecej fizjologii i cielesności przez minione dwa tysiąclecia była de facto całkowicie stabuizowana i wyłączona ze społecznego dyskursu. Dopiero w drugiej połowie XX w. na drugiej fali feminizmu tematyka menstruacji trafiła do galerii sztuki, co było zasługą radykalnej amerykańskiej rzeźbiarki, Judy Chicago. Jej fotolitografia pt. „Red Flag” stanowiła, prawdopodobnie, pierwszą próbę włączenia w obieg wystawienniczy wyciągniętego z kobiecej pochwy tamponu. Lata siedemdziesiąte XX wieku pod względem łamania tabu są obfite w wydarzenia, przykładem jest m.in. performans „Menstruation waits” Leslie Labowitz-Starus czy zestaw splamionych krwią menstruacyjną chusteczek, które Carolee Schneemann układa w estetyczny i feministyczny pamiętnik pt. „Blood Work Diary”. Po milenijnym przełomie dzięki aktywności malarskiej Vanessy Tiegs w dyskursie krytycznym pojawia się termin „Menstrala”, który można interpretować jako wizualne reprezentacje różnych sposobów obrazowania menstruacji w sztukach wizualnych. To właśnie w tym kontekście można postrzegać twórczość malarską Martyny Majchrowicz, która nie tylko cielesność i fizjologię, ale również związane z nimi zabiegi i rytuały wizualizuje w swoich na pół abstrakcyjnych, na pół figuratywnych obrazach. Liryzm, symboliczność i ironia stają się w rękach młodej artystki znakami rozpoznawczymi, którymi manifestuje swoje prawo do obrazowania ciała i sztuki, jako dwóch przenikających się sfer współtworzących tożsamość artystki i jej sztuki.

 

Martyna Majchrowicz (ur. w 1994 r.) - absolwentka Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w pracowni malarstwa prof. dr hab. Ireneusza Walczaka oraz ad. dr hab. Piotra Kossakowskiego. Ukończyła licencjat z projektowania graficznego, przedstawiając książkę dla dzieci pt. „Ilustrowana historia malarstwa na luzaku”. Punktem wyjścia w różnych dziedzinach sztuki jest dla niej ilustracja. Malarstwo, rzeźba czy rysunek to dziedziny sztuki, które najbardziej ją interesują. Porusza temat wstydu oraz tabu w sytuacjach codziennych z dystansem i nie bez ironii. Aktualnie zajmują ją tematy związane z kobiecością i cielesnością.